Juhannus tuli ja meni, joten päätin taas kertoilla kuulumisiani. Eilinen menikin nukkuessa, koska oli niin rankka juhannus.

Juhannusaatto alkoi niin kuin muutkin päivät. Tosin Iskä puhelinsoiton saatuaan lähti jättäen minut yksin kotiin. No, se ei minua haitannut vaan painuin sängylle nukkumaan. Nukkuessa menikin pari tuntia mukavasti, kunnes Äippä tuli kotiin. Syötyään Äippä pakkasi minut ja tavarat ja ajoi mummolaan, missä olikin ilokseni odottamassa Saku ja Lissu. Niin, olihan siellä Iskäkin.

Aloitimme heti Sakun ja Lissun juoksuleikkimme, jota kuitenkin hieman haittasi Lissun kiinni oleminen. Lissun ja minun juoksuleikki päättyi kuitenkin hieman ikävästi, koska Lissun liekanaru ulottui juuri ja juuri isolle kivelle, johon Lissu tietysti juoksi päänsä. Heti osuttuaan kiveen Lissu aloitti vertahyytävän valituksen ja teki hätäkakan, johon minä reagoin nostamalla kaikki karvani pystyyn. Samassa kuitenkin Lissun luokse olivat sännänneet Mummi, Iskä ja Ukki, joka nosti valittavan Lissun ja vei sisälle. Minut ja Saku jätettiin tylysti ulos.

Onneksi  pienen hetken jälkeen pääsimme katsomaan Lissua, joka oli jo sillä aikaa toipunut täräyksestä. Onneksi Lissulle ei käynet sen pahempaa kuin Lissu sai pienen patin silmäkulmaansa. Kohta me kaikki juoksimme kuten aina ennenkin.

Hieman myöhemmin pääsin Iskän, Äipän ja Sakun kanssa saunaan. Saku tykkäsi olla saunassa, mutta minä en siitä saunomisesta niinkään perustanut. Onneksi pääsin sitten Iskän ja Sakun kanssa uimaan. Uiminen olikin mukavaa, koska minulle sattui taas pieni vahinko niihin juoksuhoisuihin. Onneksi juhannuksen aikana minulta loppui tuo veren tipahtelu, joten juhannuspäivänä Iskä totesi ettei minun tarvitse enää käyttää juoksuhousuja.

Sitten kun koko lauma, Iskä, Äippä, Setä, Täti, Lissu, Ukki, Mummi, Saku ja iso-Ukki, oli saunonut, niin lähdimme rantaan grillaamaan lihaa ja makkaraa. Ai, että ne grilliruuat maistuivat hyvälle! Söin ainakin kolme makkaraa. Niin ja jos nyt tässä myönnän että kävin varastamassa yhden grillipihvin, kun kaikkien silmät välttivät sen verran. Ne kun olivat niin vietävän hyviä.

Yön tullessa palasimme takaisin sisälle ja kävime yöpuulle, siten että minun, Sakun, Iskän, Äipän ja iso-Ukin jäädessä alakertaan, muun lauman noustessa yläkertaan nukkumaan. Yläkertaan minua ei päästetty, koska Ukkin viritti portin rappusten alapäähän. Yö menikin verrattain rauhallisesti, mitä nyt välillä piti käydä härnäämässä Sakua.

Koska söin niitä makkaroita, niin minua janotti aivan vietävästi. Arvaatte varmaan miten käy kun tällainen pieni koira juo paljon ja ei osaa vieraassa paikassa herättää Iskää käyttämään pissillä? No yritin minä herättää Iskää ja Äippää, muttei ne havahtuneet, joten piti käydä eteisessä pissimimässä juoksuhousuihini. Siinäpä sitä oli Äipälle taas siivottavaa.

Aamulla minä sitten keksin, että nyt on päästävä yläkertaan herättämään Lissu. Portin estäessä portaiden kiipeämisen, niin minä tyttö keksin, että keinutuolista voisi nousta portaiden vieressä olevalle lipastolle ja siitä portaiden kaiteen pienojen välistä rappusiin. Suunnitelmani toteutin lipaston päälle nousemiseen asti, jolloin "vahingossa" pudotin Mummin pienen sinisen kirstun lattialle valtavalla pamauksella, johon Iskä tietysti heräsi. Iskä aloitti minun seisosessa lipaston päälle vallan hirveän komentamisen, vaikka en minä mielestäni ollut tehnyt mitään. Vaan osaa tuo Iskä ollakin julma kun se sille päälle sattuu, ihan tällaista pientä koiraa pelotti. Loppu yö menikin sitten Iskän vieressä lattialla.

Juhannuspäivä oli samanlaista leikkimistä Sakun ja Lissun kanssa, tosin tällä kertaa vältyimme onnettomuuksilta. Huomasimme Lissun kanssa, että pellolla juokseminen on kivaa. Illalla taas saunottiin ja lähdettiin rantaan grillaamaan makkaraa, nam!

Sunnuntaina aamiaisen jälkeen osa laumasta lähti tekemään Sedän ja Tädin muuttoa minun jäädessä Saku, Lissun, Mummin ja iso-Ukin kanssa vartioimaan pihaa. Saku näyttikin minulle mitä pitää sanoa, kun kävelijöitä menee tiellä. Mummi vaan ei tainnut tykätä siitä Sakun kävelijöiden hakkumisesta, koska Mummi laittoi Sakun hirveän komentamisen säestyksellä liekaan. No, Saku pääsi sitten vähän ajan kuluttua taas vapaaksi, joten loppupäivä menikin juostessa. Tosin emme jaksaneet enää juosta yhtä paljoa kuin juhannusaattona, koska juoksemine alkoi jo painamaan tassuja.

Iltapäivällä Iskä ja Äippää pakkasivat tavarat autoon ja ajoimme takaisin kaupunkiin. Minua juhannus väsytti jo niin paljon, että piti jo hieman nukkua jo autossa. Sitten kotiin tullessa minä meninkin välittömästi nukkumaan jaa nukuin koko illan ja eilisen päivän.