Joulu alkaa olla pikku hiljaa ainakin minun osalta ohi. Vaikka tänään onkin vielä Tapaninpäivä, on se jo meille normaali päivä, Äippä pesee pyykkiä ja jouluruuat on tältä joululta syöty. Muutenkin Äippä sanoi, että me vietetään lorvipäivää tänään, ettei tehdä mitään ihmeellistä. Ajattelin kuitenkin joulu kuulumisiani tässä kertoilla.

Jouluaattona me mentiin Mummolaan puurolle, siellä olivat jo ennen meitä Lissu porukoineen ja Saku sekä tietysti Mummo ja Ukki sekä Iso-Ukki. Alkuun me jyrättiin Lissun kanssa kahdestaan ja loppu illasta jyräsin Sakun kanssa kun Lissu lähti kotiin. Paljon olin myös ulkona yksin ja yhdessä muiden kanssa. Aattoiltana sain myös lahjoja, ilmeisesti olin ollut hyvin kilttinä. Sain koiran herkkuja Lissulta, samoin kuin Sakultakin ja Iskä ja Äippä oli ostaneet minulle aktivointipallon, joka oli tosi kiva. Sakukin innostui siitä ja oli sitä mieltä, että se olisi hänen. Saku kävi aina hakemassa sen minulta kun pelasin sillä, mutta joku ihmisistä kyllä otti sen Sakulta ja antoi sen takaisin minulle, kun minunhan se pallo oli. Aattoiltana Iskä ja Äippä lähtivät kotiin mutta eivät ottaneetkaan minua mukaan, vaikka toisaalta olisin voinut kotiinkin lähteä. He sanoivat tulevansa seuraavana päivänä uudelleen Mummolaan, joten saan jäädä sinne yöksi. No mikäpä siinä, mukavaahan Mummolassa on olla.

Iskän ja Äipän lähdön jälkeen Mummo antoi meille Sakun kanssa vielä herkkuja ja sen päälle päästiin vielä käymään ulkona. Ulkoa tulon jälkeen Mummo lähti nukkumaan ja Ukki jäi vielä television katsontaan. Hiipsin sillä välin kun Ukki katsoi tv:tä hiljaa sohvalle makaamaan ja kun Ukki oli katsonut, että missä minä olen, niin olin nukkunut sohvalla pitkin pituuttani aivan selälläni. Ukin nukkumaan mentyä hiipsin myös yläkertaan vierashuoneeseen nukkumaan sängylle, kun ketään muista ei siellä yötä ollut. Tai olinhan minä siellä yövieraana. ;) Siitä oli myös hyvä käydä yöllä välillä tarkastamassa, että Mummolla ja Ukilla on kaikki hyvin. Mummo vaan väitti, että olin muka herättänyt hänet joka kerta. Ei pidä paikkaansa, en herättänyt, Mummo heräsi itse. ;) Aamulla vielä kipaisin Mummon ja Ukin väliin nukkumaan kun he lehteä lukivat sängyssä.

Ylösnoustuamme me mentiin Sakun kanssa ulos, kun ilma oli todella hieno ja kun Mummolassa me voidaan olla ulkona irti niin paljon kuin halutaan. Ulkona aika kuluikin nopeasti paikkoja tutkiessa ja leikkiessä ja jossain siinä välissä huomaamatta Iskä ja Äippä tulivat Mummolaan. Syötyämme (saatiin Sakun kanssa ruuksi jouluruokia, nam!) Iskä ja Äippä tulivat meidän kanssa ulos ja me saatiin Sakun kanssa jyrätä lumileikkejä yhdessä. Iskä heitteli meille lumipalloja ja jyräsi hangessa ja Äippä viskeli keppiä meille. Oltiin me kaikki sitten märkiä kun takaisin sisälle tultiin.

Illasta me käytiin Mummon kanssa laittelemassa ulos ulkotulia ja kynttilöitä palamaan. Niitä piti käydä tarkastamassa aina vähän väliä, mutta ei niitä lähelle voinut mennä, kun ne tuntuivat hirmu kuumille. Annoinkin niiden olla rauhassa ja vahdin niitä reilun matkan päästä. Illasta me sitten lähdettiin kotiin. Me painuttiin  Iskän kanssa melkein heti nukkumaan kun kotiin päästiin, Äippä tosin jäi vielä valvomaan ja katsomaan jotain elokuvaa.

Aamulla pääsin sitten kotonakin Iskän ja Äipän väliin nukkumaan, kun he nukkuivat pitkään. Herättyään he antoivat minulle aamuruuan ja sen jälkeen me lähdettiin koko porukalla ulos. Ulkona olikin hieno ilma, pikkuisen tosin oli pakkasta, mutta onneksi tällä kertaa maa ei järsinyt tassujani, kuten viimeksi. Iskä heitteli minulle palloja nytkin ja jyräsi minun kanssa muutenkin. Ja vahingossa luulin Äipän puhelintakin lumipalloksi, kun se on valkoinen, kun se oli Äipän kädessä. Äippä ei jostain syystä sitä minulle suostunut antamaan. ;) Sisälle tultuamme meninkin suoraan sohvalle kauneusunille hetkeksi, hyvälle ne olikin.