Humanski vauhdissa on uusi saksalainen koirasarja, vähän niinkuin saksalainen poliisisarja Schimanski, mutta ei sinne päinkään. :) Mutta joka tapauksessa Humanski on taas ollut vauhdissa.

Vietin eilisen päivän mummolassa, kun mummo ja ukki tulivat minut ja äipän sekä pikkusiskon hakemaan heti aamusta mummolaan. Minähän olin tietysti aivan innoissani, kun tiesin pääseväni maalle. Ukki otti minut kyytiinsä ja muut meni mummon kyytiin ja niinpä sitä sitten suunnattiin nenä kohti mummolaa.

Mummolassa minä tietysti jyräsin Sakun kanssa ja jos ei huvittanut Sakun kanssa pelata, niin tutkin paikkoja muuten. Äippä tosin huuteli muutamat kerrat minun perääni suht ankaraan sävyyn, koska olin kuulemma ylittänyt mummolan reviirin. Nöyränä tyttönä tulin tietysti takaisin eikä äippä minua siitä sen enempää rankaissut, Saku tosin "läksytti" minua vanhempana, ettei noin saa tehdä.

Päivän aikana äippä innostui ukin ja mummon kanssa pesemään meidän mattoja pihalla, ilmeisesti tuo mattojen pesu oli vierailun idea. Äippä ja ukki pesivät mattoja traktorin peräkärryn lavalla, jota tietysti välillä piti käydä tarkastamassa, että homma menee kuten pitää. Maton pesun jälkeen ukki ja mummo päättivät pestä pihan kulkureitin laatoituksen, kun kerta painepesuri oli heillä esillä mattopyykin vuoksi. Päätin mennä haukkumaan vesisuhkua ja ottamaan vesisuihkua kiinni, kun minä niin tykkään noista vesileikeistä. Tosin se vesi oli jotenkin pistävää ja koski kuonooni, kun yritin ottaa sitä kiinni ja komennettiinhan minua menemästä suihkun eteen. En vaan uskonut käskyjä ja menin testaamaan saisinko vesisuihkun kiinni. Kerran olin tosiaan melkein saada suihkun kiinni, mutta se kävi kuonooni. Hetken olin suihkusta kauempana kuonoa lepuuttamassa, mutta eipä yrittänyttä kuitenkaan laiteta ja olin menossa kohta uudelleen suihkun kimppuun.

Seikkailin myös rannalla tutkimassa mikä on kevään etenemisen tahti ja joko rantaan on ilmaantunut lintuja lintujahtia varten. Ei ollut rannalla lintuja, mutta tosin järven jäälle vähän matkan päähän laskeutui pari isoa valkoista lintua, joita äippä sanoi joutseniksi. Aluksi katselin niitä kauempaa ja annoin niiden olla rauhassa, mutta sitten keksin, että voisin käydä tutkimassa niitä tarkemmin ja suuntasin kulkuni jäälle. Äippä vaan huomasi touhuni ja taas minua komennettiin tulemaan takasin. Ensin en ollut kuulevinani, mutta käskyt alkoivat äipän taholta muuttua jo niin tiukka sanaisiksi, että oli parempi totella.

Iltapäivällä myös äippä innostui tulemaan rantaan katsomaan kevään etetnemistä ja jäiden tilannetta pikkusiskon kanssa, kun sisko yritti nukkua rattaissaan. (Siskolla oli hiukan uni levotonta, kun siskolle tuli hampaita). No minäpä rohkeana tyttönä päätin näyttää äipälle ja Sakulle, että kyllä nämä jäät vielä kestää, olihan jo aiemmin aamusta seikkaillut jäillä. Äippä tosin kielsi minua taas menemästä jäille, mutta enhän minä halunnut uskoa, kun tiesin jäiden kestävän. Nytpä ne ei kuitenkaan täysin kestäneet, vaan rannassa jää alkoi jo pettää ja parilla loikalla putosinkin mahaani myöten veteen. Nyt äippä huusi jo minulle todella vihaisena, mutta minusta se oli vain hauskaa. Tosin sen jälkeen en saanut enää rantaan mennä kuin tiukan vahdinnan avulla.

Loppujen lopuksi illan suussa, kun iskäkin oli jo tullut mummolaan meidän luo pääsin sisälle, tosin suihkun kautta. Mummo sanoi minut suihkutettuaan, että melkein viemäri olisi mennyt tukkoon, kun minusta lähti niin paljon hiekkaa, en usko mummo puhui tietysti taas lööperiä. Sisällä turkin kuivattelun jälkeen maistoikin ruoka todella hyvälle ja siihen päälle unetkin. Olinkin illasta niin poikki, että minua ei oikein olisi edes huvittanut kotiinlähtökään ja normaalista poiketen makasinkin auton takaosassa kun normaalisti istun koko matkan.

Kotona sitten onkin eilinen ilta ja tämä päivä mennyt makoillessa, kun kaikki muut viel hävisivät päivällä omille asioilleen. Tosin mummo ja ukki pyörähtivät tässä tuomassa niitä eilen pestyjä kuivia mattoja takaisin meille ja äippä uhkailikin huomanna siivoavansa ja laittavansa osan matoista takaisin lattialle. Siitä siivoamisesta minä en tykkää yhtään, kun se tietää, että tuomiopäivän kone on taas esillä.