Olin viime viikonloppuna mummolassa hoidossa. Lähdin Lissun mamin ja iskän mukana lauantaina mummolaan kun me oltiin muutenkin menossa lauantaiksi mummolaan. Tarkoitus oli kuitenkin tulla samana iltana iskän, äipän ja pikku-siskon kanssa takaisin kotiin, mutta mummo ja ukki tahtoivat minut mummolaan yöksi. Ja kun kerta yö kyläily passasi iskälle ja äipälle, niin sain luvan jäädä mummolaan. Minun piti sunnuntaina palata kotiin puusavotan jälkeen, mutta mani puloin mummon pyytämään äipältä ja iskältä lisä aikaa mummolassa ololle. Enhän minä tietenkään voinut kotiin vielä sunnuntaina lähteä kun hommat puusavota kanssa jäi pahasti kesken. Onneksi äippä ja iskä lupasivat lisäaikaa minulle, joten kotiuduin maanantaina, kun ukki toi minut päivällä kotiin.

Mummolassa oli kivaa kuten aina. Lauantaina sain taas kotaherkkuja ja muutenkin tein kaikkea kivaa. Sunnuntaina meillä olikin mummon ja ukin kanssa tiedossa se puusavotta, kantelin rankoja työmaalla ja välillä haukuin sahaa, millä ukki ja mummo puita tekivät. Välillä kävin haukkumassa ohikulkijoita, jotka minun mielestä menivät liian liki meidän reviiriä, vaikka mummo ja ukki sanoivat, etten saa haukkua niitä, mutta Saku opetti aikanaan, että niin pitää tehdä. Olen muutenkin alkanut noudattaa mummolassa Sakun antamia ohjeita, kun olen siellä.

Puusavotan uuvuttamana tietysti pitää levätä ja syödä hyvin. Sainkin kotaherkkujen lisäksi lämmitettyä maksalaatikkoa ruuaksi, josta äippä kysyi sen kuultuaan, että syöttivätkö mummo ja ukki minut haarukalla vielä, kun kerta lämpimän maksalaatikon sain. Yleensä saan maksalaatikkoa kylmänä, mutta tällä kertaa pitää mummon puolustukseksi sanoa, että maksalaatikko oli pakko lämmittää, kun se oli jäässä. Syötyä tietysti pitää levätäkin, aamuisin kiipesin mummon ja ukin väliin sänkyyn lehden lukuun, mutta en pitkään siellä viihtynyt, kun mummo "potkiskeli" minua lehteä lukiessaan, niinpä vaihdoin vierashuoneen sänkyyn nukkumaan. Mummolassahan sohvalla ei saa nukkua niin nukun sängyssä, sehän on eri asia.

Maanantaina sitten tulin takaisin kotiin. Tulinkin sillä välin kotiin kun iskä oli koulussa, joten iskälle oli ylläri kun olinkin jo kotona kun iskä tuli kotiin. Tosin minä olisin voinut lähteä ukin mukana takaisin mummolaan, kun ukki lähti meiltä. Minun piti käydä oikein ikkunasta katsomassa ukin perään, että enkö tosiaankaan pääse enää mukaan. Onneksi äippä lohdutteli minua samalla, että pääsen toki uudelleen joku päivä mummolaan. Kotona olenkin sitten levännyt aktiivisen viikonlopun jälkeen, kuten aina.