Lähdimme viettämään juhannusaattoa mummolaan, jonne myös jäin koko juhannuksen ajaksi. Mummolassa ohjelmassani oli perinteistä lintujen jahtaamista, sillä olen päättänyt että Ukin pelloille on turha minkään lokin tai muun linnun tulla patsastelemaan kun minä olen paikalla.

Lintujen ohella tarkkailin myös ettei yksikään kärpänen päässyt likaamaan Pikkusiskon tavaroita. Yksikin kärpänen tepasteli Pikkusiskon leikkialustana toimivalla peitolla. Aloin ensin tuijottamaan kärpästä murhaavasti kun se lähestyi Pikkusiskon tuttiketjua. Vaikka kuinka yritin tappaa kärpäsen katseellani, niin se vain käveli kohti Pikkusiskon tuttiketjua ja kun se viimein erehtyi laskemaan saastaiset jalkansa tuttiketjulle, niin silloin minä iskin: Hyppäsin suoraan makuultani kohti kärpästä, joka tietenkin hyppäsi lentoon. Vaikka kuinka yritin napsia suullani kärpästä kiinni, niin se pääsi kuin pääsi pakoon. Kesti hetken aikaa kun taas maltoin käydä vartioimaan leikkialustaa makuultani. Odotahan vain kärpänen, vielä minä sinut nappaamaan.

Loppuilta kuluikin rannassa vahtien naapureita, jotka kerran erehtyivät heittämään jonkin kiekon Ukin maille ja uskalsivat jopa käydä hakemassa sen ilman lupaa pois. Minä aloitin heti murisemisen kun he astuivat Ukin maille ja ilmeisesti murinani tehosi jopa parin sadan metrin päähän asti, sillä naapurit eivät enää uskaltaneet heittää tuota kiekkoa Ukin maille.

Niin, olihan se Ukki taas laittanut minulle maukasta haukifilettä, jota oli kuitenkin harmillisen vähän ja minun oli tyydytettävä loppu nälkä maksalaatikolla. Kohta syötyämme Iskä, Äippä ja Pikkusisko lähtivät kotiin jättäen minut viettämään juhannusta mummolaan.