Tänään me päätettiin Lissun kanssa yhdessä lähteä rantaan ja sorsia jahtaamaan. Aluksi me saatiin olla ihan rauhassa, mutta kun meistä ei kuulunut eikä näkynyt merkkiäkään, niin meitä alettiin etsiä. No me tytöt oltiin paineltu kaksissa naisin rantaan ja päätettiin yhdessä rueta jahtaamaan sorsia. Mummolan rannassa on koko kesän ollut noin 13 poikasen sorsapoikue, jotka on saaneet meiltä olla tähän asti rauhassa, mutta tänään me löydettiin itsestämme piilevät lintukoiran kyvyt.

Lintukoiran kyvyt taitaa vaan meillä olla varsin heikot, kun me ei saalista saatu. Lissu kipitti pitkin rantoja ja hyppi kivillä ja koetti saada sorsia kiinni, kun Lissu ei tykkää uida. Minä taas päätin kokeilla onneani uimalla ja uin pitkät lenkit sorsien perässä, mutta en minä niitä kiinni saanut.

Meidän sorsastusretki paljastui sillä kun Lissun Iskä tuli meitä rannasta hakemaan. Lissun Jussi kiinni saikin, mutta minä jäin vielä yrittämään, josko minua onnistaisi. Äippä olikin hihitellyt kahvipöydässa, kun olin ylösnoussut järvestä ja puistellut turkkiani. No en minä yksin pitkään rannassa viitsinyt olla, joten kipaisin takaisin pihaan. Meinasin kyllä lähteä takaisin sorsan metsästykselle, mutta Äippä tuli ja laittoi minut kiinni ja väitti että sorsatuskausi alkaa vasta lauantaina puolilta päivin, mitä lie sillä tarkoittanut. Minua tietysti suunnattomasti harmitti kiinni joutuminen, prostestoin pihalla haukkumalla ja jos joku tuli minua katsomaan yritin jementämällä saada laskemaan minut irti.